Maaike Treffers (uiterst rechts) met, op anderhalve meter, een deel van haar team en een aantal deelnemende ondernemers..
Maaike Treffers (uiterst rechts) met, op anderhalve meter, een deel van haar team en een aantal deelnemende ondernemers.. (Foto: )

'Samen sta je sterker dan alleen'

Verantwoord winkelen houdt straatbeeld levendig

Rudi Muller

In samenwerking met lokale ondernemers start Albert Heijn Oirschot een nieuwe spaaractie. Bij iedere tien euro aan boodschappen ontvangen klanten een spaarzegel. Bij een volle kaart met twintig zegels mogen zij aan het ‘Rad van Oirschot’ draaien, waarmee zij altijd prijs hebben bij een van de deelnemende ondernemingen.

OIRSCHOT - De actie hangt nauw samen met de maatschappelijke ontwikkelingen van de laatste tijd. Consumenten winkelen steeds vaker online, iets wat door de coronacrisis alleen maar meer is geworden. Het ondernemerschap vraagt daarom momenteel om creativiteit. Supermarktmanager Maaike Treffers nam, samen met haar assistent Nathan Polanco, het initiatief voor de actie. Maaike: “Samen met onze enthousiaste medewerkers hebben we gebrainstormd over welke lokale ondernemers we zouden benaderen. AGF-medewerker én geboren en getogen Oirschottenaar Rens Mencke wees ons daarbij de weg.” Ze vervolgt: “We staan als ondernemers samen voor een uitdaging. Het is voor ons allen van belang om zichtbaar te zijn en ons te onderscheiden van Internetaanbieders. Samen sta je sterker dan alleen en daarom wilde ik graag ook anderen de kans bieden om hun bedrijf op de kaart te zetten. Albert Heijn in Oirschot wordt wekelijks een kleine tienduizend keer bezocht. Dat zijn telkens kansen om lokale ondernemingen onder de aandacht te brengen, met als doel om de consument meer bewust te maken dat er dicht bij huis ook veel moois te koop is. Verantwoord winkelen is belangrijk wanneer we het straatbeeld levendig willen houden.” De uitnodiging was niet aan dovemansoren gericht, al gauw waren de zestien beschikbare plekken op het rad ingevuld door enthousiaste deelnemers. Paula van Houtum, bloemist en met haar winkel De Vier Mennekes een van de deelneemsters, verwacht wel wat van de actie. Ze geeft aan: “Zelf heb ik niet zo’n last van het internet, omdat bloemen daar minder worden besteld. Toch denk ik dat het voor ons interessant kan zijn om nieuwe klanten kennis met ons te laten maken. Het is weer eens wat anders dan een advertentie.” Ook kunstenaar Maartje Meerman doet mee. Ze lacht: “Ik begreep dat de wijzer een paar duizend keer bij elk bedrijf blijft hangen, dus als iedere winnaar er gebruik van gaat maken hoop ik maar dat ik het aan kan.” Een ieder heeft zijn eigen redenen om mee te doen maar één ding staat centraal. De groep ondernemers is eensgezind om het winkelaanbod in Oirschot duidelijker op de kaart te zetten. Ze vormen een eenheid met een gezamenlijk doel en waarbij men elkaar wat gunt. Ook Albert Heijn zelf doet uiteraard mee aan de actie. Maaike: “We hebben deze actie eerder gehad, maar nog nooit in samenwerking met anderen. Dit jaar hebben wij hen zelf benaderd, maar wie weet. Als het een succes wordt willen anderen volgend jaar waarschijnlijk ook wel deelnemen. Ik hoop en denk dat dit groot kan worden.” De actie is gestart op 1 juli en loopt af op 31 augustus.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden