Mevrouw Eijkemans, lerares bij het Kempenhorst College, op haar nieuwe thuiswerkplek
Mevrouw Eijkemans, lerares bij het Kempenhorst College, op haar nieuwe thuiswerkplek (Foto: )

Scholen zijn creatief tijdens crisis

"We krijgen bijna alleen maar positieve feedback"

Rudi Muller

Op zondag 15 maart besloot het kabinet om de scholen in verband met de coronacrisis per direct te sluiten. Een dag later zaten ruim drie miljoen leerlingen van het basis- en voorgezet onderwijs thuis; een forse verandering in het anders zo gestructureerde leven ging van start.

OIRSCHOT - Angela Eijkemans, docent Engels aan het Kempenhorst College, vertelt: “Een aantal collega’s van ICT was gedurende het weekend al bezig geweest met de voorbereidingen.” Er werd gekozen voor het programma Microsoft Teams, waarmee je als docent verschillende groepen aan kunt maken. Zodoende kan iedereen die deel uitmaakt van het team, de lessen volgen. Ze vervolgt: “Omdat niet iedereen alle ins- en outs van het programma kende, werden we in korte tijd klaargestoomd om ermee aan de slag te gaan.” Een paar dagen later gaf ze les vanuit huis, achter de computer met een camera en microfoon. Leerlingen zien en horen haar wel, maar andersom is dit meestal niet het geval. Zij hebben de mogelijkheid om via de chat of mail hun vragen te stellen. Het vergt wat meer zelfstandigheid van de leerlingen. Zij krijgen nu een stukje instructie, maar daarna wordt van hen verwacht om zelf de opdrachten te maken. De lessen zijn inmiddels ook korter dan normaal en duren nog maar een half uur. Docenten van de vakken die minder eenvoudig digitaal kunnen worden aangeboden, zijn creatief. Zo verzinnen gymdocenten elke week een challenge, die de leerlingen na kunnen doen. Docenten van Nederlands en Beeldende Vakken hebben de handen ineen geslagen en sturen kaarten naar de bejaardenhuizen. Voor het vak Nederlands wordt dan de tekst gemaakt en voor BeVa de kaarten. Eijkemans besluit: “Ik sta liever voor de klas, met name het sociale deel mis ik. Zo lang als dat niet kan, is dit wel een hele praktische en prettige oplossing om toch onderwijs aan te kunnen bieden. Sven de Bruin (13) volgt de lessen en vindt dat het goed en snel geregeld is: “Vragen worden snel beantwoord en zelfs gym gaat door. Met de app van Strava dagen we elkaar uit om zoveel mogelijk meters te maken.” Ook Tim Spanjers (14), Vwo-leerling aan ’t Heerbeeck College, is positief: “Het programma werkt goed en snel, het is eenvoudig om lessen te volgen op deze manier.” Hij is niet bang om contact met vrienden te verliezen: “Via de PlayStation is er na school nog genoeg tijd over om te kletsen tijdens het gamen.” Ook in het basisonderwijs vroeg de maatregel om creativiteit. Lieke van de Laar, juf op de Linde: “Bij ons zijn we per bouw gaan kijken hoe we de kinderen het best konden bereiken. Voor de bovenbouw is er een programma gemaakt, zij kunnen vragen stellen over de stof. De onderbouw heeft een werkjes-bingo gekregen. Ook krijgen zij filmpjes van ons als leerkrachten, zodat we voor hen wel zichtbaar blijven.” Ze beseft dat er veel van de ouders wordt verwacht maar ervaart vooral positieve reacties. “Ik mis de kinderen maar vind het fijn dat we op deze manier elkaar kunnen blijven volgen.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden