De Groene Corridor.
De Groene Corridor. (Foto: )

Groene Corridor; wel melken maar niet slachten

Ingezonden - Er was eens een directe snelle verbinding tussen Oirschot en Eindhoven waarover elke werkdag zo'n 1.500 Oirschottenaren heen en weer reden naar Eindhoven. De route liep via Koolmond, Eindhovensedijk en Oirschotsedijk en was zo mooi groen dat hij Groene Corridor genoemd werd. Behalve het eigen bestemmingsverkeer en woon-werkverkeer, moesten toeristen, recreanten en expats over deze route naar de terrasjes en winkels komen. Dit sprookje werd echter wreed verstoord. Eindhoven sloot de Oirschotse dijk af voor auto's en kapte vele hectares met dikke oude bomen om een tweede verbinding tussen het vliegveld en de snelweg aan te leggen. Vervolgens verscheen een XXL distributiecentrum op Westfields en werd het een zwarte logistieke corridor. Het nieuwe verkeer wist al snel de sluiproute via de Groene Corridor te vinden als alternatief voor Erica. De balans tussen economie en ecologie werd verstoord. De Oirschotse Heide vormt de buffer tussen het oprukkende Eindhoven en het monumentale groene Oirschot. De alarmerende signalen van Oirschotse burgers bereikten ook buurtgroep de Kemmer. Er werd een inventarisatie van ideeën gedaan onder Oirschot-Blijvend-Verbonden medewerkers, bewoners, belangengroepen, en natuur-, erfgoed-, landschap- en milieu organisaties. Dit leverde een schat aan bruikbare verbeteringen op die samengevoegd werden in het 'Hulpplan Groene Corridor'. Dit is te lezen op de gelijknamige website van de buurtgroep. De verbeteringen betreffen; een vrachtwagenverbod, snelheid reducerende maatregelen en slimme verkeersspreiding van het bestemmingsverkeer naar de Beerzen, Spoordonk en de Oirschotse wijken. Ook werden meerdere renovaties aan Koolmond voorgesteld zoals middenberm-afscheiding, gescheiden fietspaden en een 1- richtingsronde. Uitermate hoopvol is dat het college nu ook ingehuurde externe consultants heeft gevraagd om de 'stakeholders' te stimuleren om deze 'Quick Wins' verder uit te werken. Hopelijk kan dit al in 2020 in een significante vermindering van het verkeer over de Groene Corridor en door de Kemmer en Moorland resulteren. Dan zou de urgente nood op het gebied van verkeersveiligheid en leefbaarheid snel en goedkoop kunnen verbeteren. Zo komt aan het sprookje van de Groene Corridor toch nog een goed vervolg. Cees Ouwerkerk

Meer berichten