Op 13 en 14 april rijdt Niek van den Broek de eerste races voor de R3 Cup 2019, in Croix (F.), op 31 mei en 2 juni op het circuit van Assen.
Op 13 en 14 april rijdt Niek van den Broek de eerste races voor de R3 Cup 2019, in Croix (F.), op 31 mei en 2 juni op het circuit van Assen. (Foto: )

Stijgende lijn naar de schijnwerpers

Rens van Ginneken

Motorracetalent Niek van den Broek

Niek van den Broek (19) heeft al acht jaar zijn hart verloren aan het circuit. Vanaf 2018 rijdt hij in de Yamaha R3-Cup. Dat leverde vorig jaar aansprekende resultaten op. Niek is erop gebrand om die stijgende lijn voort te zetten. Met stichting Bakkers Race-support krijgt hij maximale ondersteuning. De gunfactor in eigen dorp is zeer hoog.

Middelbeers - Het motorsportvirus zit al lang in de familie, zo vertelt Niek. "Vader Bart heeft altijd gecrost en oom Gert Bakkers racete in de Expi-klasse. Toen ik elf was, was ik al vastbesloten dat ik ook wilde gaan racen. Ik moest mijn licentie nog halen, daarvoor was ik eigenlijk nog te jong." Hij begon in de Molenaar NSF-100 Cup. "De motoren zijn eigendom van Molenaar, dus de instap blijft dan betaalbaar en de concurrentie is ook eerlijk. In die tijd heb ik al veel geleerd. Je krijgt goede coaching van oud-racers. Nu rijd ik mijn tweede seizoen in de Yamaha R3-Cup, 300cc." Frappant is dat hij als één van de meest talentvolle racers van de Kempen nog geen motorrijbewijs heeft. "Ik wacht liever nog een paar jaar. Nu mag ik nog maar maximaal op een 125 cc, dat schiet niet op voor mij", vertelt Niek met een lach.

Goed pak

In december begon het team weer plannen te maken voor het nieuwe seizoen. Sponsoring blijkt essentieel. Oom Gert blijkt ook daarbij van waarde. "Ik probeer deuren open te krijgen, gelukkig is er in de Beerzen veel animo voor sponsoring: de gunfactor in het dorp is hoog." Het racen kost nogal wat aan inschrijfgelden, een goed pak, een helm. "En vooral banden", verklapt Niek: "Je verslijt zo'n vijftien sets per seizoen." "Ook op een goed pak bezuinigen we niet. Als je valt en dat loopt verkeerd af, dan denk je achteraf: had ik maar…", aldus Gert. Niek: "Vorig seizoen ben ik maar twee keer gevallen. Nee, ik ben er niet bang voor. Ik ben alleen weleens bang geweest voor een mede-racer die voor me viel, waardoor ik over zijn hals reed. Hij ging naar het ziekenhuis, gelukkig liep het allemaal goed af."

Ellebogenwerk

Hij vervolgt: "Aan het begin van een wedstrijd denk ik weinig. Ik zoek een referentiepunt op de baan en vanaf de start is het een kwestie van ellebogenwerk richting de eerste bocht en dan overleven: slim rijden, wie maakt de minste fouten." In 2018 wist Niek één race te winnen en een paar keer het podium te halen, met een vijfde plek in de eindstand tot gevolg. "Niet slecht, gezien de technische pech die we hadden", vertelt Niek. Over de toekomst: "Dit seizoen wil ik serieus voor het kampioenschap gaan. En daarna? Eruit halen wat er in zit in ieder geval. Mijn droom is minimaal één Grand Prix-wedstrijd, op wereldniveau dus, te kunnen rijden. Dat is wel een reëel doel hoor." Gert besluit: "We gaan het per seizoen bekijken. Dit is een mooie manier om je in de schijnwerpers te rijden. Als we de stijgende lijn vasthouden, is er nog best veel mogelijk."

www.niekvdbroek-racing.nl

Meer berichten