Column Rens

Gestintel

Foto:

Een geel hesje ga ik er niet voor aantrekken, maar wat heb ik me deze week geërgerd aan het gestuntel van onze overheid. De vastgoedafdeling van de NS bood een heel pakket grond te koop aan in 2005 en 2010, gelegen her en der naast de vaderlandse sporen. Op advies van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat kocht ProRail de grond niet. Vervolgens ging het gratis naar een Rotterdamse vastgoedondernemer. Hij kreeg er nog 8 miljoen bij, voor het onderhouden van de gronden. Later merkte ProRail dat ze de lapjes grond tóch nodig had, bijvoorbeeld voor het plaatsen van hekwerken ter voorkoming van zelfdoding. Toen kocht ProRail de grond maar terug: voor 18,1 miljoen. Een woordvoerder van het ministerie, dat nu Infrastructuur en Waterstaat heet: 'De noodzaak voor aankoop ontbrak op dat moment…' Vrij vertaald naar mijn eigen situatie: ik verkoop mijn Renault Laguna voor nul euro aan een autohandelaar, omdat ik de komende weken niet voorzie de auto nodig te hebben. Ik geef de autohandelaar ook nog een paar duizend mee, want de auto moet toch onderhouden worden. Maar, ach jee: er komen verplichte bezoekjes aan familie rond de feestdagen aan...

Hetzelfde Ministerie Met De Vele Namen heeft ook nog wat uit te leggen omtrent de Stint, de elektrische bolderkar waarmee in Oss vier kinderen omkwamen op een spoorwegovergang. Het TNO stelt dat de Stint zeven jaar geleden helemaal niet op de weg had mogen komen, zoveel ondeugdelijkheden werden er toen al geconstateerd. Volgens huidig minister Cora van Nieuwenhuizen werd het ding toch toegelaten, omdat '…indertijd de innovatie zwaarder woog dan de veiligheid'. Bij de huidige overheden zie ik een verontrustend en Alles Omvattend Geloof in het elektrieke vervoer, dat zelfs veiligheid overrulet. Zo was het ook 'grappig' om te lezen dat nota bene de rijders van de milieuvriendelijk geachte Tesla verhoudingsgewijs de meeste snelheidsboetes toucheren. Ik herinner mij het verkeersministerie van vroeger vooral als nogal strikt met de regeltjes. Met mijn brommer werd ik in 1979 nog beboet, omdat de fietsinstallatie (!) op mijn scheurijzer niet meer werkte. De 'vooruitgang' is wel heel hard gegaan bij het ministerie.

Meer berichten