Op 2 februari speelt de Leonard Cohen Tributeband in De Enck in Oirschot. Op 20, 21 en 22 februari volgt het voorlopige klapstuk voor de band: The Buttonfactory in Ierland, het land van Jameson Whisky en Guinness bier. “Het vlees zal zwak zijn…”, verzucht gitarist Jan den Otter.
Op 2 februari speelt de Leonard Cohen Tributeband in De Enck in Oirschot. Op 20, 21 en 22 februari volgt het voorlopige klapstuk voor de band: The Buttonfactory in Ierland, het land van Jameson Whisky en Guinness bier. “Het vlees zal zwak zijn…”, verzucht gitarist Jan den Otter. (Foto: Rens van Ginneken)

The Buttonfactory lonkt

De goeddeels Beerse Leonard Cohen Tribute Band maakt zich op voor drie optredens in Dublin, Ierland. Er reizen zelfs zo'n dertig fans mee. Niemand in het 10-koppige gezelschap kon bedenken dat het project zo'n vlucht zou nemen. Voor wie van Cohen houdt, maar Ierland een brug te ver vindt: op 2 februari wordt er ook nog in De Enck gespeeld.

Oirschot – Het schijnt allemaal 'de schuld' van Rinus van den Boomen (78) te zijn. Hij liep al jaren rond met het idee om het werk van de in 2016 overleden Leonard Cohen te vertolken. En zo ontstond in 2014, tijdens de KunstRoute Oirschot de Leonard Cohen Tributeband. "Voor een eenmalig optreden. Maar ja, uit elk optreden rolde automatisch weer een ander en zo ging het steeds verder. Naar Amstelveen, Zwolle, Breda en nu dus naar Dublin", aldus Rinus. "Het blijft me verbazen dat het zo goed gaat. We worden steeds beter en het publiek is altijd enthousiast. Soms huilen mensen bij onze optredens, of ze hebben ons al zes keer gezien. Mij gaat het werk van Cohen ook nooit vervelen, vooral zijn teksten zijn subliem", zo vertelt de Oostelbeerzenaar in de Oirschotse repetitieruimte van Tinus en Jopie van Rijen, ook bekend als 'Tinus de Mats'. 'Democracy' en 'In my secret life' klateren door de ruimte. Rinus' vingers leggen een comfortabel akkoordenmatje neer voor zanger Harrie van Hoof, die het sonore, melancholieke geluid van Cohen knap benadert, of voor de virtuoze violist Herman van Haaren, die vanuit zijn woonplaats Amsterdam komt repeteren. Prachtig subtiel zijn ook de solo's van gitarist Howard Maas, mondharmonicaman Jan den Otter, of saxofonist Pieter van der Kleij. De basis in solide en frivool tegelijk, met Frans Verouden en Toon Verberne. De koortjes zijn aanstekelijk, dankzij Annemiek van Eeten en Lizet van Beek. Lizet vertelt een bijzonder verhaal: "In 1977 draaiden we met drie vriendinnen in een kraakpand in Den Bosch alleen maar Cohen en The Pointer Sisters. Een nummer van Cohen herinnerde me aan een van de vriendinnen die daar omkwam door koolmonoxidevergiftiging. Daarna heb ik Cohen nooit meer gedraaid, tot deze band op mijn pad kwam en daardoor heb ik na veertig jaar met de andere vriendin weer contact.' Van Beek is een veelgeprezen zangprof, in deze band heeft ze vooral een dienende rol. 'Vroeger wilde ik nooit in een koor', bekent ze. "Maar dit is zo mooi om te doen en zo'n leuke groep. Ik geniet iedere keer." Eigenlijk hebben ze alle tien een dienende rol, om de prachtige erfenis van Cohen levend te houden. Maar, zoals Howard Maas het gevoel vertolkt: "Ieder krijgt de ruimte om zijn eigen invulling aan Cohen te geven."

reageer als eerste
Meer berichten




Shopbox