<p>Ze lachen nog wel, Marcel en Mecheline Kelders in hun comfortschoenenzaak, maar ze worden hard geraakt door de maatregelen. De overheid zou meer maatwerk in de regels moeten bieden , vinden zij.</p>

Ze lachen nog wel, Marcel en Mecheline Kelders in hun comfortschoenenzaak, maar ze worden hard geraakt door de maatregelen. De overheid zou meer maatwerk in de regels moeten bieden , vinden zij.

(Foto: Rens van Ginneken)

Lokale ondernemers aan het woord: Bezorgen, afhalen, service aan huis

OIRSCHOT - De beperkende coronamaatregelen treffen vele ondernemers. Hoewel er ook onderlinge verschillen zijn: waar de een draait als vanouds, moet de andere ondernemer al zijn vindingrijkheid inzetten om toch nog wat omzet te halen, zodat het niet alleen bij ‘window shopping’ blijft.

Door Rens van Ginneken

(Dit artikel is geschreven en gepubliceerd vóór de aankondiging van de aangepaste maatregelen in de persconferentie van dinsdag 23 februari)

Bij Sawady, bezorgservice voor Oriëntaalse maaltijden, is het eigenlijk ‘business as usual’, zo vertelt eigenaar Robbie van Heeswijk. “Voor de collega’s met een fysiek restaurant is het nu echt geen fijne tijd. Maar hier mogen we eigenlijk niet klagen. Hoewel het ook weer niet drukker is dan normaal, waarschijnlijk omdat veel mensen nu ook meer tijd hebben om zelf te kokkerellen.” Uiteraard heeft hij ook te maken met maatregelen. “De betaling gaat nu altijd vooraf. De bestelling zetten we bij de voordeur: dat voelt voor ons een beetje oneerbiedig, maar dat kan nu even niet anders.” Trots vertelt hij over de bijzondere bereiding van zijn verse producten, in een speciale turbo-oven. Maar ook over het recente hevige winterweer. “Er lag zoveel sneeuw dat we niets konden bezorgen, dan komt veiligheid eerst.” Hij besluit: “Je merkt wel nu de beperkingen langer duren, dat mensen wat sneller op hun teentjes getrapt zijn. Laten we hopen dat het snel beter wordt!”

Afstand, maar wel open

“Wij kunnen al onze kunstgras producten buiten laten zien. Onze showtuin is 24/7 toegankelijk en daarom konden we gewoon open blijven”, aldus Yoni van de Wal van Garden Sense Kunstgras Oirschot. “We moeten nu letterlijk ‘afstandelijker’ werken, maar daarvoor hebben we hier gelukkig ook de ruimte. Toch plannen we de afspraken voor een persoonlijk advies zoveel mogelijk om elkaar heen en sturen we monsterstukken van het kunstgras per post op. Klanten vinden het een fijne oplossing.” Yoni realiseert zich dat het in haar branche nog meevalt. “In de hele sector ‘Huis & Tuin’ ging het vanaf het begin van de eerste lockdown voor de wind. De bouwmarkten draaiden goed, omdat veel mensen meer tijd kregen om te klussen. Dat zag je bij ons ook terug. Sommige mensen twijfelen al een tijdje om over te stappen naar kunstgras en nemen tijdens deze periode de beslissing. Ook nu zijn we alle dagen bezig met het installeren van kunstgras. Toch hopen we dat we straks ook weer dat kopje koffie mogen aanbieden om onze service compleet te maken. Dat is toch leuker dan deze situatie.”

Kleding aan huis

Voor veel Oirschottenaren zit Verspaandonk Herenmode al aan de Molenstraat zolang ze zich kunnen herinneren. Daar kwam de eerste lockdown hard aan, vertelt eigenaar Tommie Verspaandonk, vanuit zijn rijk gesorteerde winkel. “Maart 2020 viel onze omzet voor zeventig procent weg. Je wilt vooruit, maar hoe? Mijn zus adviseerde me om een cursus Facebook en Instagram voor retailers te doen. Hoe vind je via Facebook je doelgroep en hoe kun je je profileren? Regelmatig post ik ook producten op onze tijdlijn en soms ben ik ook zelf daarop te zien. Dat wierp vruchten af, klanten reageerden positief en per maand scoorden we beter. Even dachten we dat het probleem was opgelost en dat we weer een normaal winterseizoen zouden krijgen... Onder meer door een veel te drukke Black Friday ging ons land zijn tweede lockdown in. We hebben vanaf toen online alles uit de kast getrokken, met mailings, app en Facebook. We doen ook aan Click & Collect. Daarbij gingen we steeds meer kleding aan huis bezorgen. De klanten vinden het leuk, makkelijk en speciaal. We draaien nog niet zoals we gewend waren, maar het valt me ook niet tegen. Wellicht dat we ook na de coronacrisis die bezorgservice voor ouderen erin houden”, besluit de ondernemer.

Comfortschoenen in de knel

Vanuit Marcel Kelders van Kelders Comfortschoenen is de wens om maatwerk van de overheid wel toepasselijk. Hij runt samen met echtgenote Mecheline en zoon Tim de ruime zaak aan de Bestseweg. “We zouden hier vier klanten veilig tegelijk kunnen ontvangen. Maar momenteel kunnen ze alleen op afspraak hun bestelling ophalen”, verzucht hij. Hij loopt tegen overheidsmaatregelen aan, die lastig te rijmen zijn. “Zo mag Mecheline wel steunkousen aanmeten: dat wordt als essentieel beroep gezien, maar haar pedicurewerk mag ze hier weer niet uitvoeren. Terwijl dat voor veel van onze klanten óók essentieel is.” 

Dertig jaar hard gewerkt en nu zien we reserves verdampen

Hij kijkt terug op een beroerd jaar. “Sinds de eerste lockdown zijn we al vijf maanden dicht geweest. We zitten in een nichemarkt van leuke schoenen voor afwijkende voeten, waarmee we een grote regio bedienen. Het is echt maatwerk, wat je maar beperkt online kan doen. De overheidstegemoetkomingen schieten tekort. We hebben dertig jaar hard gewerkt, maar zien onze reserves nu verdampen. Als we nog tot 2 maart gesloten moeten blijven, in het algemeen belang, dan denk ik oké, maar wat als het nog langer duurt? Toch heb ik nog een beetje hoop: als we over niet al te lange tijd weer open kunnen, dan kunnen we ook snel weer een stuk verlies wegwerken.”

Bouwmarkt niet voor funshoppers

“Vanaf half maart zag het er bij ons goed uit”, vertelt Tim van de Wal van de Hubo bouwmarkt. “Mensen hadden meer tijd om te klussen en wilden het thuis aangenamer maken. Maar sinds de winkelsluiting vanaf 15 december is alles weer anders. We zitten nu op dertig procent van de normale omzet. We kunnen gelukkig nog wel klanten bedienen via Click & Collect. Sommige dingen zijn ook gewoon essentieel: als je stormschade of een waterleidingprobleem hebt, moet je wel ergens terecht kunnen voor je materialen.” De opening met restricties zorgt voor nieuwe uitdagingen. “We hadden mensen extra aangenomen tijdens de drukte, waarvan we nu weer afscheid moesten nemen. Vervolgens moesten we snel schakelen om de bestellingen per mail, app en telefoon te stroomlijnen. Sommige regels zijn lastig, zoals de vier uur die er tussen bestellen en ophalen moet zitten. Dat geeft weer drukte op bepaalde middaguren. Of het echt nodig is? Mensen komen hier toch niet funshoppen. En we moeten veel uitleggen, omdat de regels best ingewikkeld zijn, wat weer druk geeft op de medewerkers. Het lastigste is wel het ontbreken van perspectief. Het is nu zaak positief te blijven en blijven zien wat de mogelijkheden wél zijn”, aldus de ondernemer.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden