JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Brede regionale lobby moet A58-dossier vlottrekken

Aquaduct ’misschien’ opnieuw op tafel.

Brede lobby ingezet voor A58 dossier

Brede lobby ingezet voor A58 dossier

De gemeente Oirschot trekt samen met Best en Eindhoven op in een brede lobby om de verbreding van de A58 versneld vlot te trekken. Centraal in deze inspanning staat een concrete vraag: is het Rijk bereid de startbeslissing uit 2013 te herijken? Alleen als dat gebeurt, kan een aquaduct opnieuw als optie worden meegenomen in plaats van het geplande viaduct. ”Op dit moment houdt het ministerie nog steeds vast aan de startbeslissing van 2013,” erkende wethouder Paul van den Biggelaar tijdens een eerdere raadsvergadering. ”En als die niet wordt aangepast: dan hebben we het nakijken op een aquaduct.”

door Marcia Engelander - van den Wittenboer

De stichting ’Oirschot Aquaduct in het Groen’ pleit al jaren voor een aquaduct in plaats van een viaduct. In juli 2025 koos Rijkswaterstaat echter voor een breed viaduct, wat leek te betekenen dat het aquaduct van tafel was. Maar er is een belangrijk voorbehoud. De startbeslissing uit 2013 is gebaseerd op uitgangspunten die inmiddels achterhaald zijn. ”Destijds is slechts ten dele rekening gehouden met de schaalsprong waar de regio nu mee te maken heeft,” aldus een woordvoerder van de gemeente. Het college wijst op de omvang en snelheid van ontwikkelingen op BIC Noord, de groei van het aantal arbeidsplaatsen en de woningbouwopgaven. Deze veranderde omstandigheden maken dat de plannen voor de A58 uit 2013 opnieuw getoetst moeten worden aan de huidige realiteit. Als het Rijk besluit deze startbeslissing te herzien vanwege deze gewijzigde omstandigheden, kunnen alle varianten, inclusief een aquaduct, opnieuw worden beoordeeld. Dat is de redenering achter de Oirschotse lobby. Wethouder Van den Biggelaar verwoorde het voorzichtig: ”Mocht er wél een nieuwe startbeslissing komen, dan is er een mogelijkheid dat het aquaduct opnieuw in beeld komt. Er kunnen ook andere varianten in beeld komen.”

Realistisch: geen garanties

Het college maakt zich geen illusies. Gevraagd werd naar de kans op een aquaduct tijdens een eerdere raadsvergadering , antwoordde Van den Biggelaar: ”Ik kan niet zeggen de kans groot is. Het is lastig in te schatten.” Ook op de vraag van dit weekblad over wat de gevolgen zijn als het aquaduct er niet komt, reageert het college pragmatisch: ”Het college verwacht ook zonder aquaduct een grote verbetering op het onderliggende wegennet en de leefomgeving.” Dit betekent dat het college zich voorbereidt op beide scenario’s. Het sluipverkeer door de dorpskernen blijft namelijk een hardnekkig probleem zolang de A58 structureel vast staat. Een betere doorstroming op de A58 zelf zou al veel soelaas kunnen bieden, zelfs zonder aquaduct. Concrete scenario’s voor een mogelijke herziening liggen nog niet op tafel.

Stichting

Met de Stichting A58, aquaduct in het groen, die de wethouder ervan beschuldigde niet transparant te zijn in het artikel van 13 oktober, is ook inmiddels contact gelegd. Volgens het college is afgesproken viermaal per jaar bij elkaar te komen om voortgang te bespreken. Deze bijeenkomsten staan inmiddels ingepland. Dit is een belangrijke stap. De voorvechters van het aquaduct worden nu structureel betrokken bij de voortgang, in plaats van achter de schermen te opereren. Ook de gemeenteraad wordt voortaan maandelijks geïnformeerd. Fractievoorzitter Fons Peeters (CDA) stelde dit voor, omdat ”het gevoel in deze raad is dat wij altijd een beetje achter de feiten aan hobbelen.” Het college reageerde positief en stelde voor om actualiteitssessies vaker in te lassen.

De cruciale rol van BO-MIRT

Alle ogen zijn gericht op het aanstaande Bestuurlijk Overleg MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport ) Zuid-Nederland. Dit overleg tussen Rijk en regio zou de plaats moeten zijn waar knopen worden doorgehakt. De gemeente wacht nog op een datum voor dit overleg. De verwachting is dat er tijdens dit overleg meer duidelijkheid zal komen. Wethouder Van den Biggelaar waarschuwde wel al eerder dat geduld nodig is. ”Het lastige op de regiotafels is dat het stroperig gaat. Het vraagt veel lobbywerk om daadwerkelijk iets gedaan te krijgen. Het is niet zo dat Oirschot een wens heeft en dat morgen is geregeld.”

”Sluipverkeer door de kernen blijft een hardnekkig probleem zolang de A58 vastloopt”