Het was een avond van grote lijnen en concrete stappen vorige week dinsdag 2 december in de raadszaal. Niet alleen de voorlaatste keer dat de raad vergaderde vanaf deze locatie en het herindelingsontwerp voor de fusie dat werd goedgekeurd, maar de gemeenteraad boog zich ook over de toekomst van de bedrijvigheid in de gemeente en de veiligheid van fietsers. De hamer viel uiteindelijk positief voor de ontwikkeling van bedrijventerrein De Scheper 2 en ook de fietsers in ons dorp kregen een steuntje in de rug.
door Marcia Engelander -van den Wittenboer
Het dossier ‘De Scheper 2’ ligt al een tijdje op de bureaus, maar dinsdagavond werden er spijkers met koppen geslagen. De raad ging akkoord met de zogenaamde GREX (grondexploitatie) voor het nieuwe bedrijventerrein. Een belangrijk moment, want Oirschot zit te springen om ruimte voor ondernemers. Opvallend aan dit plan is de constructie. De gemeente trekt hierin samen op met een private partij. Beiden bezitten vijftig procent van de grond en delen straks ook fifty-fifty in de kosten en de opbrengsten. Wethouder Joep van de Ven kon dan ook tevreden zijn; de samenwerkingsovereenkomst die eerder dit jaar werd getekend, krijgt nu een financieel vervolg. Hoewel de exacte cijfers van de grondexploitatie achter gesloten deuren bleven, was de raad overtuigd van het belang. "De VVD is blij dat er met het vaststellen van de GREX de Scheper 2 weer ruimte wordt gecreeerd voor onze ondernemers. Het geeft de lokale economie een impuls en zorgt voor meer werkgelegenheid ", aldus Joris van de Loo, fractievoorzitter VVD. Ook Hans van de Ven, fractievoorzitter Dorpsvisie is blij dat Scheper 2 wordt ontwikkeld: "Oirschotse ondernemers kunnen mogelijk naar een fijne locatie verhuizen." Wel hoopt Van de Ven dat men niet tegen elektriciteitsproblemen aanloopt. Met de vaststelling van de GREX kan de schop volgend jaar echt de grond in. De planning is ambitieus: als alles meezit, gaan de eerste kavels in het tweede kwartaal van 2026 in de verkoop en volgt het bouwrijp maken na de zomer en de start van de gronduitgifte.
Fietsers op één
Maar het ging dinsdag niet alleen over beton en bouwkavels. Een onderwerp dat veel Oirschottenaren aan het hart gaat, is de verkeersveiligheid. Er lag een motie op tafel met de duidelijke titel: ‘Fietsers krijgen voorrang’, ingediend door SPO, VVD, Dorpsvisie, D66 en het CDA. "De ontwikkeling van de Scheper 2 maakt het mogelijk dat het fietspad aan de Beerschotseweg eindelijk wordt voltooid", aldus Pieter van Loon, Sociaal Progressief Oirschot. "Dit juichen we van harte toe aangezien zich daar regelmatig gevaarlijke situaties voordoen." De motie haakt in op de bredere discussie over het mobiliteitsplan en de wens om de fietser in Oirschot echt op nummer één te zetten. De discussie in de raad was, zoals wel vaker bij verkeersonderwerpen, scherp maar betrokken. De indieners pleitten ervoor om zo snel als mogelijk te starten met het voorbereiden en realiseren van het dubbele fietspad naast de Beerschotseweg. De raad ziet het realiseren van het fietspad los van de overige wegenstructuur, wanneer er door allerlei factoren vertraging bij de realisatie van de Scheper 2 zou komen, hoeft dit geen betrekking te hebben op het fietspad. De raad wil hier ook uitgebreid van op de hoogte worden gehouden.
Spoordonkseweg
Dat de gemeente niet stilzit, blijkt overigens ook buiten de raadszaal. Maandag is immers net het werk aan de Spoordonkseweg begonnen, waar het fietspad grondig wordt aangepakt met het innovatieve en wortelvriendelijke Easypath-systeem. Het toont aan dat de wil er is. Met de aangenomen stukken van dinsdag heeft het college nu in ieder geval de formele opdracht om die lijn door te trekken. Voor de ondernemers die wachten op een plekje op De Scheper is het startschot gegeven. Voor de fietsers is de belofte opnieuw uitgesproken. Nu is het aan de uitvoering om die ambities waar te maken.
