De gemeente Oirschot start eind dit jaar met de aanleg van een nieuw, duurzaam fietspad langs de Spoordonkseweg, een project dat zowel de fietsveiligheid vergroot als het groene straatbeeld behoudt. De werkzaamheden starten naar verwachting in het vierde kwartaal van 2025, met als eerste de zuidzijde van de weg. "De uitvoering van dit deel duurt ongeveer drie maanden," vertelt een woordvoerder van de gemeente. "We verwachten de oplevering begin 2026, waarna direct het noordelijke deel volgt."

door Marcia Engelander -van den Wittenboer

De noordzijde is gepland voor het eerste en tweede kwartaal van 2026, al houdt de gemeente rekening met mogelijke uitloop door weersomstandigheden. "We werken met een realistische planning," zegt de woordvoerder, "Maar factoren als het weer, de volgorde van werkzaamheden of noodzakelijke onderzoeken kunnen invloed hebben op het exacte moment van oplevering." Tijdens de aanleg blijft de Spoordonkseweg steeds aan één zijde bereikbaar. Zo blijft het verkeer, zowel gemotoriseerd als langzaam, zoveel mogelijk doorstromen. Er komen duidelijke omleiding routes voor (brom)fietsers en auto’s, afgestemd met verkeerskundigen en de aannemer. "Onze prioriteit ligt bij de veiligheid van alle weggebruikers,"aldus de woordvoerder, "Daarom werken we gefaseerd en volgens de richtlijnen met tijdelijke verkeersmaatregelen."

Bescherming bestaande bomen

Een ander belangrijk uitgangspunt van het project is respect voor de groene laanstructuur langs de Spoordonkseweg. Voorafgaand aan de bouw vinden verschillende onderzoeken plaats, waaronder flora- en faunaonderzoek en een milieukundig bodemonderzoek. "We willen het karakteristieke straatbeeld behouden en bijdragen aan klimaatbestendigheid," zegt de woordvoerder. Dat lukt dankzij het gekozen ontwerp. De betonnen platen van het Easypath-systeem zijn speciaal ontwikkeld om wortelgroei de ruimte te geven. Daardoor blijven de bomen behouden en blijft het fietspad vlak. Dit wortelvriendelijke systeem voorkomt schade door wortelopdruk, waardoor ook toekomstige onderhoudskosten worden beperkt. Daarnaast hecht de gemeente veel waarde aan een goede communicatie met bewoners, ondernemers en weggebruikers. Voorafgaand aan de start ontvangen omwonenden bewonersbrieven met informatie over planning, fasering en eventuele verkeersmaatregelen. Die blijven ook tijdens de werkzaamheden aangevuld met updates via de gemeentelijke kanalen

Duurzaam

Het Easypath-systeem biedt volgens de gemeente verschillende voordelen op het gebied van duurzaamheid, onderhoud en gebruiksgemak. De prefab betonelementen hebben een levensduur van 80 tot 100 jaar en zijn volledig herbruikbaar. "Het materiaal is circulair en onderhoudsarm," aldus de woordvoerder, "Dat betekent niet alleen minder herstelwerk, maar ook minder hinder voor omwonenden op de lange termijn." Ook praktisch biedt het systeem voordelen. De platen kunnen eenvoudig worden verwijderd bij onderhoud aan kabels of leidingen.

Binnen budget

De aanleg van het nieuwe fietspad kost in totaal circa 2,2 miljoen euro. De investering valt binnen het bestaande programma Rehabilitaties Wegen “Omdat het project voldoet aan landelijke criteria voor verkeersveiligheid, onderzoeken we de inzet van deze specifieke subsidie,” aldus de woordvoerder. Door de langere levensduur en lagere onderhoudsbehoefte verwacht de gemeente dat de investering zich op termijn terugbetaalt. Het is de eerste keer dat Oirschot het Easypath-systeem toepast. Na afronding van het project wordt de werking en duurzaamheid zorgvuldig geëvalueerd. “Als de resultaten positief zijn, onderzoeken we of we deze techniek vaker kunnen gebruiken bij toekomstige projecten,” zegt de woordvoerder. De gemeente kijkt daarbij al vooruit. In de komende jaren staan meer fietsinfrastructuurprojecten op de planning, zoals nieuwe halfverharde fietspaden op het COT-terrein en de Groenewoudsedijk, en verbeteringen aan bestaande routes zoals de Westelbeersedijk en Voldijnseweg. Met de aanleg van het fietspad langs de Spoordonkseweg zet Oirschot een stevige stap richting een veilig, duurzaam en comfortabel fietsnetwerk.