Al in 2020 heeft de gemeenteraad opdracht gegeven om te verkeerssituatie bij de, inmiddels beruchte, Lidl rotonde te verbeteren. In april 2024 lag er een voorstel om een (grote) ovonde te realiseren. Dinsdag 23 september 2025 neemt de raad een nieuw besluit over de ovonde, als het aan Sociaal Progressief Oirschot ligt wordt het alsnog een rotonde!
Vorig jaar gaf Sociaal Progressief Oirschot al aan dat een ovonde te groot is en bovendien niet voldoet aan het Oirschotse mobiliteitsplan waarbij het langzaamverkeer (fietsers en voetgangers) een belangrijkere rol krijgen dan gemotoriseerd verkeer. Ook de bevordering van doorstroming op de Kempenweg met een ovonde was voor ons niet bewezen en er ontbrak een oplossing voor het parkeerprobleem bij de Lidl. Op 2 april 2024 heeft Sociaal Progressief Oirschot TEGEN de ovonde gestemd en hebben we aangegeven dat het voorstel nog niet gereed was voor besluitvorming. De fracties van het CDA, VVD en De Gewone Man stemde voorlopig wel VOOR een ovonde. Voorlopig omdat ook zij duidelijkheid wilden over de parkeersituatie en het laden en lossen bij de Lidl (conclusie; ook zij vonden het voorstel dus niet compleet).
Dinsdag 23 september 2025 wordt de ovonde opnieuw voorgelegd aan de gemeenteraad met het advies om toch voor een rotonde te gaan. “Hoe dan!?” Hoor ik u denken. Met de komst van een ander ingenieursbureau zijn er ook andere inzichten gekomen en wat blijkt… De destijds getekende ovonde was feitelijk geen ovonde en ook geen verkeersplein, droeg nauwelijks bij aan doorstroming, was minder veilig dan een rotonde en voldeed daarmee niet aan het Oirschotse mobiliteitsplan…
Het ziet er naar uit dat een meerderheid van de raad in gaat stemmen met een rotonde en dat Oirschot de dans nog net kan ontspringen. Dat brengt wel de nodige kosten met zich mee, afgelopen jaren zijn de prijzen voor asfalt flink gestegen en ook het uurloon is er niet goedkoper op geworden.
Waar we erg blij zijn met het vervallen van de ovonde, hebben we nog twijfels over de fietsstructuur die bij uitvoering ook wordt aangepakt. Uiteraard zien wij de voordelen van een nieuw, tweezijdige fietspad van 4,5 meter breed het kanaal over. Het voelt alleen zo vreemd om één van de beste fietspaden in onze gemeente te slopen en te vernieuwen terwijl we al zolang aandacht vragen voor de kilometers fietspaden in Spoordonk en de Beerzen die wel hard aan vernieuwing toe zijn, maar waar niets lijkt te gebeuren…
Pieter van Loon
Fractievoorzitter Sociaal Progressief Oirschot
