Tijdens de beeldvormende raadsvergadering over de Lidl rotonde op dinsdag 9 september, werd een schetsontwerp getoond waarin de oostkant van de Kempenwegbrug over het Wilhelminakanaal afgesloten wordt. Alle fietsers die aan de oostkant van de Kempenweg wonen of werken zouden dan tweemaal de Kempenweg moeten oversteken als zij naar de andere kant van het kanaal willen fietsen. Het betreft de wijken; de Notel, De Drossaard, de Stad en de Kemmer. Samen goed voor de helft van de inwoners van Oirschot kern.
Als een Kemmer bewoner nu gebruik wil maken van voorzieningen in wijk de Stad, hoeft deze de Kempenweg, zowel als de Bestseweg, niet te kruisen. In het getoonde schetsontwerp zou deze fietser echter wel tweemaal de drukke Kempenweg moeten kruisen. Eenmaal onderlangs en eenmaal bovenlangs. Dat geldt ook voor de jonge moeder uit de Kemmer, die vier keer per dag haar kinderen van- en naar de Plataan moet begeleiden. In plaats van alleen de Bestseweg over te moeten steken, moet ze nu de veel drukkere Kempenweg bovenlangs en benedenlangs oversteken. De inwoners uit de Notel, de Stad en de Drossaard, zouden straks eveneens tweemaal de drukke Kempenweg over moeten steken (bovenlangs en onderdoor) om de sportvoorzieningen te bereiken ten zuiden van het kanaal. Voorheen hoefden ze alleen maar de (minder drukke) Bestseweg over te steken. De oversteek benedenlangs is op zichzelf veilig, maar deze fietser krijgt toch te maken met twee drukke fietsknooppunten, namelijk bij de langzaamverkeersbrug en boven op Hoog Koolmond, waar (straks veel meer) fietsers de Kempenhorst scholieren zouden moeten gaan kruisen. Overheveling van de oostelijke fietsers naar de westkant zou 990.000 euro gaan kosten. Voor dat bedrag krijgt de helft van fietsend Oirschot straks een slechtere verbinding met de andere kant van het kanaal en een slechtere verkeersveiligheid door de twee verplichte Kempenweg oversteken.
Wat is hier dan mis gegaan?
Voorafgaand aan het participatieproces van de Lidl rotonde, heeft al wel een participatie proces plaatsgevonden voor de Kempenweg Fase 1 (het gedeelte tussen de BP rotonde en de nieuwe bushalte bij het Kempenhorst College). De Kempenweg fase 2 (het gedeelte tussen Koolmond en de Lidl rotonde), werd echter overgeslagen. Merkwaardig, want hier ligt juist de belangrijkste kanaalovergang, die de nieuwbouwwijken Moorland en de Kemmer met Oirschot kern verbindt.
Hoe dan wel, Quick Wins?
Aan de oostkant van de Kempenweg ligt een strook van 5.5 meter breedte. Als we 80 cm van de grasberm en/of de rozebottelhaag weghalen en asfalteren, hebben we een even breed fietspad als nu aan de westkant ligt. Dan is ook de oostkant geschikt voor tweezijdig fietsen. We hebben dan nog anderhalve meter over als buffer en om eventueel een wandelpad toe te voegen. Tegen de tijd dat het viaduct afgeschreven is, mag Rijkswaterstaat een breder viaduct plaatsen met meer ruimte, dan de vier meter die we nu al hebben aan beide kanten. Er blijken nog veel meer veelbelovende ideƫen te zijn bij de Inwoners ten zuiden van het kanaal. Zij zijn ervaringsdeskundigen, kennen hun gebied en hebben zelf hun cijfers vergaard. Gratis. Tijd voor een deugdelijk participatieproces dus, met co-creatie en breedgedragen oplossingen.
Op 16 september bespreekt de gemeenteraad de Lidl rotonde in een opiniƫrende vergadering om er in de volgende vergadering van 23 september eventueel over te besluiten. Buurtgroep de Kemmer vraagt de gemeenteraad om zich hard te maken voor eenzelfde participatieproces voor de Kempenweg Fase 2 als in 2022 voor de Kempenweg Fase 1 gedaan is. Vervolgens zal dan duidelijk worden hoe de definitieve versie van de te renoveren Lidl rotonde er uit kan gaan zien.
Cees Ouwerkerk - buurtgroep de Kemmer
