De rotonde bij de Lidl aan de Kempenweg staat aan de vooravond van een ingrijpende metamorfose. Waar aanvankelijk de aanleg van een zogenoemde ovonde – een ovaalvormige rotonde – in beeld was, kiest het college nu voor een alternatief: de aanleg van een grotere, nieuwe rotonde. Het belangrijkste doel van de ingreep is het vergroten van de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers. Tegelijkertijd moet de aanpassing de doorstroming van het autoverkeer verbeteren.
door Marcia Engelander - van den Wittenboer
De gemeenteraad moet nog instemmen met het voorstel om de ovonde te laten varen en te kiezen voor een grotere rotonde. Naar verwachting wordt dit besluit na de zomer genomen. Als de raad akkoord gaat, kan direct worden gestart met de voorbereidingen. De daadwerkelijke aanleg van de nieuwe rotonde staat gepland voor het voorjaar van 2026. "Wij zijn ons er overigens nadrukkelijk van bewust dat werkzaamheden op deze locatie grote impact kunnen hebben op de bereikbaarheid van het dorp", zo stelt een woordvoerder van de gemeente. Een belangrijk bijkomend detail: de kosten voor de nieuwe rotonde passen binnen het eerdere budget dat de gemeenteraad had vrijgemaakt voor het project. Dat betekent dat er geen extra middelen hoeven te worden aangevraagd, wat de besluitvorming eenvoudiger maakt.
Ovonde
De gemeente heeft de afgelopen jaren gewerkt aan plannen voor de komst van een ovonde, omdat werd gehoopt dat deze vorm beter zou zorgen voor een soepele doorstroming. Uit nader onderzoek blijkt echter dat de verschillen in wachttijden tussen een ovonde en een traditionele rotonde nauwelijks van betekenis zijn. Zowel op de Kempenweg als de Bestseweg, twee belangrijke ontsluitingsaders voor het dorp, blijven de wachtrijen in beide scenario’s vrijwel gelijk. Daarnaast levert een ovonde nadelen op voor de verkeersveiligheid. Met name fietsers en voetgangers zijn kwetsbaarder bij een dergelijke constructie, omdat de oversteekbewegingen ingewikkelder zijn. Bovendien is de ovonde ruimtelijk lastiger inpasbaar: er is meer ruimte nodig, wat grotere gevolgen zou hebben voor de aangrenzende bebouwing en groenvoorzieningen. "Op basis van verkeerskundige berekeningen én de ruimtelijke impact zijn wij tot de conclusie gekomen dat een grotere rotonde beter aansluit bij de lokale situatie,” aldus het college.
Veiligheid
Belangrijkste aanleiding voor de aanpassingen blijft de verkeersveiligheid. Dagelijks maken een groot aantal fietsers, schoolgaande jongeren en voetgangers gebruik van de oversteekplaatsen van de rotonde. In de huidige situatie ervaren zij regelmatig onoverzichtelijke momenten en gevaarlijke situaties, zeker tijdens de spitsuren. Om dit probleem aan te pakken, worden de fietspaden rondom de nieuwe rotonde opnieuw ingericht. De gemeente wil bredere fietsstroken realiseren en de oversteekplaatsen overzichtelijker maken, zodat kwetsbare verkeersdeelnemers gemakkelijker en veiliger de rotonde kunnen passeren. Ook worden er maatregelen getroffen om de snelheid van automobilisten bij het naderen van de rotonde af te remmen. Naast veiligheid is ook de doorstroming een belangrijke doelstelling van het project. De huidige rotonde raakt met regelmaat verstopt zeker tijdens de piekuren. Uit de herberekeningen blijkt dat een grotere rotonde alsnog een positieve bijdrage levert aan het verkeersbeeld.
