Dinsdag 27 mei luisterde een volle zaal bij CIS in Boxtel naar de ervaringen van ondernemersfamilies uit Boxtel en Oirschot waar dit thema op dit moment volop speelt.
Gespreksleider en ervaringsdeskundige Michel Post van BDO-adviesgroep was de moderator tussen het thema, de sprekers en de volgepakte zaal.
Voorzitter Sander Graft van serviceclub EQUIPE trapte de avond af met een warm welkom en herinnerde ons er fijntjes aan dat familiebedrijven verantwoordelijk zijn voor één derde van de werkgelegenheid in Nederland.
Michel Post vervolgde met een boeiend verhaal over de verschillende opties bij bedrijfsoverdracht, hij deelt allerlei ervaringen en waarschuwt voor mogelijke valkuilen. Tijdens de avond kwamen ook de drie families aan het woord waar overname op dit moment op de agenda staat.
• Tuincentrum Coppelmans: De dochters Eline en Mariëlle nemen stap voor stap het stokje over van Els en Frans, na ruim 40 jaar ondernemen. De overname gaat gepaard met een indrukwekkende uitbreiding van de verkoopoppervlakte.
• Washin7: Het bedrijf is in 14 jaar gegroeid en uitgebreid naar 7 vestigingen. Zoon Jasper gaat zijn bijdrage leveren aan de volgende groeifase.
• EE Labels: De familie Evers, sinds 1900 actief in textiel, vertelde over hun focus op duurzame labels en etiketten en de toetreding van dochter Marloes en zoon Hubert die beiden actief in de onderneming stappen.
Hoe gaan afscheidnemende ouders ermee om?
Tijdens het aansluitende panelgesprek kwamen veel elementen die de kern vormen bij familieopvolging naar voren zoals: Hoe houd je een goede balans tussen de familie, het bedrijf en het eigenaarschap. Dat zijn drie compleet verschillende systemen die invloed op elkaar hebben. En hoe gaan afscheidnemende ouders om met het doorgeven van rollen? Durf en kun je zaken als leiderschap, zeggenschap en eigendom loslaten? Dat vraagt wat van zowel de oude als nieuwe generatie.
Unieke bedrijven
De avond maakte duidelijk: familiebedrijven zijn uniek. Niet alleen vanwege hun historie, maar vooral vanwege de menselijke dynamiek, het vertrouwen en de betrokkenheid die van generatie op generatie worden doorgegeven.
De organisatie van deze avond was in handen van Equipe-Rotary Boxtel-Oirschot. Met deze nieuwe naam en positionering haakt de club aan op de vernieuwde imagocampagne van Rotary Nederland. Het vastgeroeste imago staat haaks op de werkelijkheid, maar blijkt lastig om te buigen. Reden voor een campagne zoals op BNR-nieuwsradio. Equipe Boxtel-Oirschot organiseert 2x per jaar een open avond met aansprekende thema’s en gastsprekers. Op deze avond werd ook de nieuwe website www.equipe-rotary.nl gelanceerd.