Onder flinke publieke belangstelling kon het kunstwerk van Marlies Vonk zondag feestelijk onthuld worden. Samen met pastor Leendert Spijkers, wethouder Joep van de Ven en een kleinzoon van de kunstenares onthulde zij de twee fraaie tableaus van Sint Franciscus en de Engelbewaarder waaraan een heel traject vooraf ging.

door Rens van Ginneken

Met zichtbare trots kon één van de initiatiefnemers – Michel van den Molengraft – uit de doeken doen hoe dat traject was verlopen, zoals hij al eerder beschreef in het boekwerkje ‘Kunst in de Koestraat; een wonderlijke wording’. Hij had zich, net als waarschijnlijk meer dorpsgenoten, al vaak verbaasd over de lege beeldnissen aan het pand ‘De Oirsprong’ aan de Koestraat. Gaandeweg ontstond bij hem het idee om de monumentale gevel alsnog te verfraaien met passende kunst. Het pand van 1933 was aanvankelijk een Bewaarschool, behorend bij het klooster van de Zusters Franciscanessen. Nu is het alweer jaren een wooncomplex, in eigendom van Wooninc. “Met wat verbeelding zou je kunnen stellen dat dit voormalig onderwijsgebouw heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van Oirschot, van de regio en mogelijk zelfs van Brainport.”

Spannend proces

Er werd een ontwerpconcours uitgeschreven waarbij acht kunstenaars werden gepolst. De beoordelingscommissie selecteerde uiteindelijk het ontwerp van de Oirschotse kunstenares Marlies Vonk. Zij had zich bij haar ontwerp voor twee tegeltableaus laten inspireren door de beeldtaal van kinderen met frisse kleuraccenten – refererend aan de voormalige Bewaarschool – en door Sint Franciscus als inspirator voor de kloosterorde en door een Bewaarengel. Ook de glas-in-loodramen gaven de nodige inspiratie voor het kunstwerk. Er volgde een spannend proces naar het definitieve ontwerp, maar ook naar het afbakken van de benodigde keramische tegels: zouden ze zoals gehoopt uit de oven komen? Ook de fondsenwerving had de nodige voeten in de aarde, evenals het monteren van de tegels met een duurzame lijmtechniek.

Prachtige tableaus

Dan, na de speeches van pastor Spijkers, Michel van den Molengraft en wethouder Joep van de Ven, plus een heuse zegening van de emeritus-pastoor is het grote moment daar. Als de grote zwarte doeken worden weggetrokken komen daar twee prachtige tableaus tevoorschijn, in frisse, zachte kleuren, mooi passend bij het rijke onderwijskundige en religieuze verleden van het pand en de monumentale uitstraling van het dorp.

Ron Brandsteder had géén gelijk

Pastor Spijkers is stellig: “Ron Brandsteder had géén gelijk. Engelen bestaan wel degelijk en wij hebben allemaal onze eigen Engelbewaarder. En Franciscus stond voor onderwijs, ouderenzorg, steun aan de armen en liefde voor de natuur. Hij zocht verbinding tussen alle mensen, ongeacht hun godsdienst.” Wethouder Joep van de Ven – geflankeerd door twee fiere Zusters Franciscanessen - sluit daar mooi bij aan. “Met de nieuwe Cultuurnota krijgt kunst weer de ruimte in ons dorp. En daarmee de verbinding tussen mensen. Dat valt alleen maar te prijzen in deze tijd van polarisatie!”