Nog geen twee dagen nadat de gemeenteraad akkoord ging met de uitvoering van de plannen rond de Lidl-rotonde en de Kempenweg, heeft Buurtgroep De Kemmer de gemeente officieel in gebreke gesteld. Volgens woordvoerder Cees Ouwerkerk is de maat vol. Niet omdat de raad een besluit heeft genomen, maar omdat de gemeente volgens hem haar eigen toezeggingen over participatie niet is nagekomen.

door Marcia Engelander - van den Wittenboer

De gemeenteraad stemde vorige week in met een aanvullend krediet van 650.000 euro voor de herinrichting van de Lidl-rotonde, de Kempenweg en de Cantorij. Daarmee kwam een einde aan jaren van onderzoeken, verkeersplannen en politieke discussies. Voor Ouwerkerk betekende het besluit echter vooral een bevestiging van een zorg die hij al maanden uitspreekt: dat een belangrijk deel van de belanghebbenden nooit serieus bij de plannen is betrokken. In een ingebrekestelling aan het college schrijft hij dat Buurtgroep De Kemmer al sinds november vorig jaar wacht op de gesprekken die door de gemeente in het vooruitzicht waren gesteld. Nadat de buurtgroep bezwaar maakte tegen de plannen, liet het college weten eerst met De Kemmer en andere betrokken organisaties om tafel te willen gaan om verschillen van inzicht te bespreken en juridische procedures te voorkomen.

Stil

Volgens Ouwerkerk bleef het daarna stil. Ondanks dat de buurtgroep zelfs hielp bij het verzamelen van contactgegevens van vijftien belanghebbende organisaties in het gebied, kwam er nooit een uitnodiging voor overleg. "Ondanks hulp van onze buurtgroep bij het inventariseren van de contactgegevens van de 15 belangengroepen in de Kemmer, heeft een uitnodiging voor een gesprek met de wethouder infrastructuur niet meer plaatsgevonden", schrijft Ouwerkerk. Dat gebrek aan overleg raakt volgens hem niet alleen de bewoners van De Kemmer, maar een veel grotere groep gebruikers van het gebied. Sportverenigingen, recreatieve voorzieningen, ondernemers en toekomstige bewoners van de uitbreidingslocaties zouden allemaal gevolgen ondervinden van het verdwijnen van het fietspad aan de oostzijde van de Kempenweg.

Los koppelen

Tijdens het recente inspreekmoment bij Oirschots Podium deed Ouwerkerk nog een laatste oproep aan de raad om de discussie over het fietspad los te koppelen van de besluitvorming over de rotonde. Die oproep vond weinig gehoor. Een meerderheid van de raad koos ervoor het project integraal uit te voeren. Diverse partijen wezen daarbij op de jarenlange voorbereiding en het belang van voortgang. Ook een voorstel om de aanpassingen aan het fietspad uit het project te halen kreeg onvoldoende steun. Voor Ouwerkerk is dat geen reden om zijn bezwaren op te geven. Integendeel. In zijn brief spreekt hij van een situatie waarin een complete hoek van Oirschot buiten de besluitvorming is gehouden. "Gezien de beloftes van dit college en het vorige college wat betreft participatie vinden wij het onacceptabel dat de complete zuidoosthoek van Oirschot kern genegeerd en gepasseerd is bij zo’n ingrijpende infrastructurele maatregel", schrijft hij.

Dwangsom

Met de ingebrekestelling geeft de buurtgroep de gemeente nog twee weken de tijd om alsnog actie te ondernemen. Blijft een reactie uit, dan kan volgens de wettelijke regeling een dwangsom volgen. Hoewel de uitvoering van het project daarmee niet direct stil komt te liggen, maakt de ingebrekestelling duidelijk dat het politieke besluit de discussie niet heeft beëindigd. Waar de raad het dossier als afgerond beschouwt, lijkt Buurtgroep De Kemmer de strijd voor participatie én het behoud van het fietspad nog niet te hebben opgegeven.