De voorgenomen fusie tussen Best en Oirschot heeft opnieuw een belangrijke stap gezet. Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant hebben een positieve zienswijze afgegeven op het herindelingsproces en spreken waardering uit voor de manier waarop beide gemeenten samen hebben gewerkt aan de versterking van hun bestuurskracht.
door Marcia Engelander - van den Wittenboer
De provincie noemt het traject zorgvuldig doorlopen en ziet de samenvoeging als een logische en toekomstbestendige stap. Ook het lokale draagvlak en de bestuurlijke inzet van beide gemeenten worden nadrukkelijk genoemd als pluspunten in de beoordeling. Volgens de provincie voldoet het herindelingsadvies aan de geldende criteria. Daarnaast is er sprake van breed bestuurlijk, regionaal en maatschappelijk draagvlak voor de beoogde herindeling.
Toekomstbestendig
De weg naar dit moment is al geruime tijd geleden ingezet. Best en Oirschot werkten de afgelopen periode gezamenlijk aan het herindelingsadvies en aan een proces waarin zorgvuldigheid, bestuurlijke afstemming en draagvlak centraal stonden. Daarbij is niet alleen gekeken naar de bestuurlijke toekomst, maar ook naar de gevolgen voor inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en regionale partners. Juist die voorbereiding lijkt nu zijn vruchten af te werpen. De provincie spreekt expliciet haar waardering uit voor de manier waarop beide gemeenten dit traject hebben doorlopen. Dat is een belangrijke bevestiging voor de colleges van Best en Oirschot, die al langere tijd inzetten op een gedragen en toekomstbestendige herindeling.
Duidelijke richting
Voor de gemeenten is de positieve beoordeling een belangrijk moment, maar nog geen eindpunt. Er volgen nog de nodige stappen in het wettelijke traject voordat de herindeling definitief is. Daarbij blijft het volgens beide colleges van belang om het proces zorgvuldig te begeleiden en goed te blijven communiceren met alle betrokkenen. De komende periode staat dan ook in het teken van het vervolg. De gemeenten willen verder bouwen aan een sterke, toekomstbestendige en nabij georganiseerde nieuwe gemeente, waarin de kwaliteiten van Best en Oirschot samenkomen. Voor inwoners en andere betrokkenen betekent dit dat er nog beslissingen en uitwerkingen volgen, maar de richting is inmiddels duidelijk: de nieuwe gemeente Best-Oirschot komt steeds dichterbij. De positieve zienswijze is verzonden aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Daarmee is de fusie weer een stap verder in het wettelijke proces richting de nieuwe gemeente Best-Oirschot, die op 1 januari 2028 moet ontstaan.
