De monumentale molen De Korenaar krijgt een belangrijke restauratie dankzij een subsidie van de provincie Noord-Brabant en het Rijk. Na dertien weken spanning hoorde molenaar en eigenaar Maikel Aarts (35) dat zijn aanvraag was ingeloot. Daardoor kan de onveilige houten gaanderij, het platform rondom de molen, worden vervangen en komt ook de wens dichterbij om de molen weer open te stellen voor bezoekers, deel te nemen aan evenementen en de jeugd enthousiast te maken voor het eeuwenoude molenaarsambacht. Terwijl Nederland zucht onder een hittegolf, zijn Maikel en zijn vriendin op het erf al druk aan het klussen.
door Marcia Engelander - van den Wittenboer
"Ik ben gelijk mee gaan doen aan de loting voor de subsidie toen ik ervan hoorde", vertelt Maikel. "Na dertien weken billenknijpen hadden we duidelijkheid dat we de subsidie van ruim 158.000 euro kregen. Het is een dusdanig groot bedrag en we zijn er enorm dankbaar voor." De restauratiesubsidie is bedoeld voor het behoud van Brabantse rijksmonumenten. Omdat er jaarlijks veel meer aanvragen zijn dan er budget beschikbaar is, worden de projecten die aan alle voorwaarden voldoen via loting geselecteerd. Voor Maikel voelde de toekenning dan ook als een lot uit de loterij. De bijdrage van provincie en Rijk maakt het mogelijk om een belangrijk stuk Oirschots erfgoed voor toekomstige generaties te behouden.
Familie
Dat de molen hem zo na aan het hart ligt, hoeft Maikel nauwelijks uit te leggen. "Mijn opa kocht de molen in 1953, mijn overgrootvader pachtte hem al in 1935 en als klein kind was ik hier altijd te vinden." Zijn jeugd speelde zich grotendeels af op het erf. Terwijl zijn ouders een horecabedrijf runden, bracht hij er veel weekenden door. "We hielpen opa graag mee. Ook mijn eerste bijbaantje had ik hier: gras maaien", lacht hij. Voetballen met vrienden was leuk, maar vaak eindigden ze toch weer bij de molen. "Dan gingen we op en neer met de touwen en de trap op en af rennen. Het is wat dat betreft echt een hele speciale plek voor mij." Sinds 2018 is Maikel zelf eigenaar én molenaar. Naast een gewone baan en een eigen onderneming gaat vrijwel al zijn vrije tijd naar de molen. "Elk vrij moment besteed ik aan de molen. Ik ben altijd wel bezig in en rondom de molen en probeer ook zoveel mogelijk zelf te doen."
Toekomstbestendig
Nadat in 2021 het voegwerk van de romp werd gerestaureerd, ontstond het plan om de molen stap voor stap volledig toekomstbestendig te maken. "Vanaf dat moment zijn we een weg ingeslagen met het oog op de toekomst, duurzaamheid en instandhouding van dit rijksmonument." Veel wist hij zelf op te lossen. "Opa was er niet meer en ik kon niets meer vragen. Maar dat uiteindelijk dingen weer werkten naar behoren, daar ben ik erg trots op."
Onderschat
Volgens Maikel wordt het vak van molenaar nog altijd onderschat. "Het is niet alleen maar zorgen dat de vang eraf gaat en de molen in de wind komt. Je hebt ook te maken met temperatuursverschillen, uitzetting van hout en weersomstandigheden." Ook regelgeving, veiligheid en hygiëne horen erbij. "Vroeger waren het enkelen die maalden. Alles met de hand. Alles is nu vervangen door machines, goedkoper en sneller. Maar bij het molenaarschap kwam veel meer kijken." Lachend voegt hij eraan toe: "Een brood van de molen zou nu onbetaalbaar zijn."
Duurzame toekomst
Dankzij de subsidie kunnen de werkzaamheden die door corona en de sterk gestegen bouwkosten jarenlang bleven liggen eindelijk worden uitgevoerd. "We hebben veel zelf opgevangen, maar sommige werkzaamheden vereisen nu eenmaal echte specialisten: de molenmakers." Het belangrijkste onderdeel van de restauratie is de vervanging van de houten gaanderij rondom de molen. "Veertig jaar geleden werd de stelling geplaatst. Inmiddels is hij op bepaalde delen aan het rotten en dat zorgt voor een onveilige situatie." Zelf bekostigen is volgens Maikel onmogelijk. "De subsidie is een grote toekenning voor dit rijksmonument. Zoiets kun je zelf onmogelijk betalen. Daarnaast hopen we dat de rest door lokale fondsen en subsidies kan worden aangevuld om een goede stap richting een duurzame toekomst te maken."
